Vitamine D vind je van nature in de wat vettere vis, neem bijvoorbeeld haring, makreel of zalm. In vlees en eieren vind je ook vitamine D, maar minder dan in vette vis! Maar vis is ook goed voor de vetzuren (omega 3-vetzuren). Vetzuren in vis beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast bevat de meeste vis vitamine B6, B12 en vis is rijk aan de mineralen jodium, fosfor en seleen. Kortom, tal van redenen om regelmatig vis te eten.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vis is een natuurlijke bron van vitamine D. Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Uit meerdere observationele onderzoeken komt naar voren dat vitamine D de kans op luchtweginfecties (zoals corona, griep, astma, tbc) kan verkleinen. Je kunt dit tot je nemen door zonlicht of supplementen, maar vette vis eten is de lekkerste manier om vitamine D binnen te krijgen!

Vooral in de winter en bij het thuiswerken krijgen we te weinig zonlicht, waardoor het lichaam niet in staat is om zelf genoeg vitamine D aan te maken

Welke vis bevat de meeste vitamine D? Dat zijn de vetste vissoorten. Wij hebben de top 10 van vetste vissoorten met vetgehalte voor u op een rijtje gezet:

  1. haring (21,0%)
  2. makreel (20,7%)
  3. botervis (19,4%)
  4. hamachi/yellowtail kingfish (16,7%)
  5. paling (16,0%)
  6. kweek zalm (15,7%)
  7. spekbokking (14,2%)
  8. sprot (14,0%)
  9. wilde sockeye zalm (5,9%)
  10. forel (5,8%)

Bestel direct!